Mint arról beszámoltunk, a WPT LAPC alatt a torna szervezői szavazásra kérték a játékosokat, arra voltak kíváncsiak, támogatnák-e a Shot Clock bevezetését a sorozatban. A játékosok többségében támogatták az ötletet, 80% szavazott igennel. A WPT a tervek szerint a XIII. szezonban kezdi tesztelni.
A WPT elképzelése a Shot Clockra:
1. A játékosoknak 30 másodperc gondolkodási ideje lenne az egyes kezeknél. Ha ezalatt nem hoznak döntést, az automatikus dobásnak minősül.
2. Minden játékos két "Time Button"-t, vagyis "idő korongot" kap minden játéknapra, amelyeket a nehéz döntéseknél igénybe vehetnek. A korongok bármikor felhasználhatók a 30 másodperc lejárta előtt. Amennyiben a játékos felhasználja a korongot, további 60 másodpercet kap. A játékosnak lehetősége van akár mindkét korongot felhasználni egyetlen partiban.
Bár a WPT LAPC alatt a legtöbben a Shot Clock bevezetése mellett voltak, egyre hangosabbak azok is, akik nem támogatják az ötletet. Több live MTT játékos a twitteren tiltakozott, a két WSOP és egy WPT címmel rendelkező Andy Frankenberger pedig még tovább ment, új elképzeléssel állt elő. Mint mondja, egyetért azzal, hogy fel kell lépni a túl sok időt felhasználó játékosok ellen, de nem hiszi, hogy a Shot Clock a megoldás.
Andy Frankenberger
"Mindannyian ismerjük, akik élőversenyeken játszunk... Ülünk az asztalnál, épp shortstackek vagyunk, mellettünk néhány online játékos, akik gond nélkül játszanak egyszerre nyolc partit az interneten különböző ellenfelekkel, itt viszont mintha döntésképtelenek volnának. Minden egyes leosztásban, minden egyes utcán hosszan tankelnek. Ez tényleg könnyen tiltre vágja az embert. Az a 80%, aki a Shot Clockra szavazott az LAPC-n, egyértelművé teszi, sokan éreznek így. Tiszteletre méltó dolognak tartom, hogy a WPT tenni akar a probléma ellen, méghozzá úgy, hogy a játékosok véleményét is kikérik. Ugyanakkor lehetetlen megítélni, hogy a 80% tényleg a Shot Clock bevezetését szorgalmazza, vagy egyszerűen úgy vannak vele mint én, hogy ez az alternatíva is jobb, mint a semmi. Nem kérdés, tenni kell a túlságosan lassú játék ellen. De tényleg a Shot Clockkal?
A versenypóker olyan, mint a futásban a maraton. Ide nem sprintereket várnak. Nem hiszem, hogy jót tenne a játéknak, ha egy fájdalmas 26 mérföldes sprintre kényszerítenék a játékosokat. Szerintem a Shot Clock bevezetésének a Turbo tornáknál van értelme. Ha már a futással példálóztam, ez a póker 400 métere. A Turbo tornákon a játékosok tényleg nem tehetik meg, hogy kényelmesen hátradőlve nézzék, amint leketyeg az idő, a játék sajátosságai miatt fontos, hogy mindenki gyors döntéseket hozzon. De egy jó struktúrával megrendezett Main Eventnél, ahol sok pénz, nagy cím megszerzése forog kockán, kevésbé drasztikus lépésre van szükség. Vémeményem szerint egy finomabb, de ugyancsak gyorsabb játékra ösztönző megoldást legalább annyian támogatnának, mint most a Shot Clockot. Lehet, hogy még többen.
Az elmúlt három évben szerzett tapasztalatom alapján a legtöbb játékos azt szeretné, hogy ésszerű mennyiségben álljon rendelkezésére idő. Ha egy pókeres, aki egyébként nem használ fel zavaróan sok időt döntéseihez, nehéz helyzetbe kerül, és hosszan tankelni kezd, nos, szerintem ez nem probléma. A problémát azok a pókeresek jelentik, akik minden egyes utcán hosszan tankelnek, azzal a szándékkal, hogy ne adjanak információt az ellenfélnek. Egy könnyű döntésnél épp úgy perceket tankelnek, mint egy nehéz szituációban.
Bár találkoztam néhány rekreációs pókeressel is, akik hasonlóan viselkedtek, a legtöbb túl sokat tankelő pókeres profi. Ez pedig tovább rontja a helyzetet, hiszen nemcsak lassan játszanak, de ráadásul sok leosztásban vesznek részt, szélesebb kézskálával pókereznek, mint az amatőrök. Mivel a rekreációs játékosok többségében lapra várnak, nem ismerik fel a támadásra alkalmas spotokat, kevesebb leosztásban vesznek részt, ezért részükről nem olyan zavaró a hosszú gondolkodás. Én azt hiszem, nem jó, ha olyan szabályt vezetünk be, ami hátrányosan érinti ezeket a játékosokat. Semmilyen módon nem érdeke a pókernek, hogy csökkentsük az amatőrök játékélményét, hátrányos helyzetet teremtsünk számukra, sőt gyakorlatilag félelemben tartsuk őket egy ilyen szabállyal.
Tulajdonképpen viszonylag új vagyok a pókerben, csak 2010-ben váltam profivá, és még emlékszem, milyen érzés volt kezdőnek lenni az asztalnál. Olyan helyzetekben is hosszan gondolkodtam, amelyek egy profi számára borzasztóan egyszerűek. Ha ezekben a helyzetekben egy Shot Clock ketyeg előttem, akkora nyomás nehezedik rám, hogy amatőrként képtelen lettem volna átgondolni a rendelkezésemre álló információkat, főként ha tudom, hogy egy profi pókeres ellen kerültem játékba. És ami a legfontosabb, nem is akartam volna kipróbálni ezt. A Shot Clock épp azokban a tapasztalatlan játékosokban kelthet félelmet, akiket a játékban szeretnénk tartani. Én amatőrként úgy gondolkodtam, hogy elég okos fickó vagyok, és bár nem látom át egy másodperc alatt a helyzetet, nem ez a munkám, de ha van elég időm, a logikámnak köszönhetően felveszem a profikkal a versenyt.
Mindannyian tudjuk, hogy arra a kérdésre, minnyi időt kellene adni a játékosoknak a döntés meghozatalára, egyetlen helyes válasz létezik, a leggyakoribb válasz a pókerben: az attól függ. Sok tényezőt figyelembe kell venni, hogy kijelenthessük, ez már időhúzás - például a relatív stack méretet, a tankelés gyakoriságát, hogy a torna mely szakaszában tartunk, mekkora pénzügyi jelentősége van a döntésnek, mennyire tapasztalt egy játékos. Fontosnak tartom, hogy egyetlen rekreációs játékos se érezze úgy, hogy azért hozott rossz döntést, mert nem volt elég ideje.
Egy mindenkire érvényes szabály helyett a játékosok kezébe kellene adni a döntést, hiszen ők érzik leginkább az adott leosztás jelentőségét, ők látják, ki hogyan viselkedik az asztalnál. Amikor időt kérek valakire, sosem csak azért teszem, mert úgy gondolom, hogy már eleget gondolkodott - nem szeretnék valami pókeres órasheriff szerepében tetszelegni -, hanem azért, mert érzem a gesztusokból, hogy másokat is zavar a hosszúra nyúlt tankelés. Ezt szavak nélkül is lehet tudni.
A jelenlegi rendszer nagyon jó abból a szempontból, hogy a játékosok kezében van a döntés, viszont elismerem, fejlesztésre szorul három kritikus probléma miatt.
Bár a Shot Clock jobb, mint ha nem foglalkoznánk a problémával, kevésbé drasztikus, viszont szerintem hatékonyabb lenne ha a játékosok kezében hagynánk annak eldöntését, mi az ami túl sok. A fenti hibákat azonban orvosolni kell, amit én az alábbi módon tennék meg.
Nézzük meg, hogy a javasolt változtatások hogyan orvosolnák a fentebb említett három kritikus problémát.
Úgy gondolom, hogy a Shot Clock kapcsán emlegetett "Time Button"-t itt is lehetne használni. Mivel nem szükséges az asztalhoz rendelni a floormant, a játékosok felhasználhatnák a korongot, ha jogtalannak érzik, hogy időt kértek rájuk, és tovább szeretnének gondolkodni. Minden játékos egy korongot kapna egy játéknapra, és egy perccel tovább gondolkodhatna, amennyiben felhasználja. Ha egy játékos úgy érzi, konzekvensen jogtalanul kérnek rá időt, ezt jelezhetné a floormannak, aki a helyzet kiértékelése után dönthetne úgy, hogy a helytelenül időt kérő játékosok a továbbiakban ne kérhessenek időt játékosokra, kivéve akkor, ha egy harmadik, nem büntetés alatt álló játékos megerősíti ennek jogosságát.
Nincs tökéletes rendszer, de véleményem szerint az én elképzelésem mellett jobban szórakoznának a pókeresek és sokkal inkább összeegyeztethető a rekreációs játékosok igényeivel is. A Shot Clock nem tudja megakadályozni, hogy egy profi minden egyes utcán kihasználja a teljes 30 másodperc gondolkodási időt, ami még mindig túl sok a lényegtelen döntésknél, viszont kevés a nehéz szituációknál.
Ettől függetlenül köszönöm a WPT-nek, hogy igyekszik fellépni egy probléma ellen és figyelembe veszi a játékosok véleményét a megoldásához. Legyen bárhogy, a póker menni fog tovább, Shot Clockkal vagy nélküle, maratonként vagy maratoni sprintként. De nem tagadom, azok közé tartozom, akik nem szeretnének ketyegő órát látni maguk előtt egy nagy Main Eventen" - írta Frankenberger.
A WPT elképzelése a Shot Clockra:
1. A játékosoknak 30 másodperc gondolkodási ideje lenne az egyes kezeknél. Ha ezalatt nem hoznak döntést, az automatikus dobásnak minősül.
2. Minden játékos két "Time Button"-t, vagyis "idő korongot" kap minden játéknapra, amelyeket a nehéz döntéseknél igénybe vehetnek. A korongok bármikor felhasználhatók a 30 másodperc lejárta előtt. Amennyiben a játékos felhasználja a korongot, további 60 másodpercet kap. A játékosnak lehetősége van akár mindkét korongot felhasználni egyetlen partiban.
Bár a WPT LAPC alatt a legtöbben a Shot Clock bevezetése mellett voltak, egyre hangosabbak azok is, akik nem támogatják az ötletet. Több live MTT játékos a twitteren tiltakozott, a két WSOP és egy WPT címmel rendelkező Andy Frankenberger pedig még tovább ment, új elképzeléssel állt elő. Mint mondja, egyetért azzal, hogy fel kell lépni a túl sok időt felhasználó játékosok ellen, de nem hiszi, hogy a Shot Clock a megoldás.
Andy Frankenberger
"Mindannyian ismerjük, akik élőversenyeken játszunk... Ülünk az asztalnál, épp shortstackek vagyunk, mellettünk néhány online játékos, akik gond nélkül játszanak egyszerre nyolc partit az interneten különböző ellenfelekkel, itt viszont mintha döntésképtelenek volnának. Minden egyes leosztásban, minden egyes utcán hosszan tankelnek. Ez tényleg könnyen tiltre vágja az embert. Az a 80%, aki a Shot Clockra szavazott az LAPC-n, egyértelművé teszi, sokan éreznek így. Tiszteletre méltó dolognak tartom, hogy a WPT tenni akar a probléma ellen, méghozzá úgy, hogy a játékosok véleményét is kikérik. Ugyanakkor lehetetlen megítélni, hogy a 80% tényleg a Shot Clock bevezetését szorgalmazza, vagy egyszerűen úgy vannak vele mint én, hogy ez az alternatíva is jobb, mint a semmi. Nem kérdés, tenni kell a túlságosan lassú játék ellen. De tényleg a Shot Clockkal?
A versenypóker olyan, mint a futásban a maraton. Ide nem sprintereket várnak. Nem hiszem, hogy jót tenne a játéknak, ha egy fájdalmas 26 mérföldes sprintre kényszerítenék a játékosokat. Szerintem a Shot Clock bevezetésének a Turbo tornáknál van értelme. Ha már a futással példálóztam, ez a póker 400 métere. A Turbo tornákon a játékosok tényleg nem tehetik meg, hogy kényelmesen hátradőlve nézzék, amint leketyeg az idő, a játék sajátosságai miatt fontos, hogy mindenki gyors döntéseket hozzon. De egy jó struktúrával megrendezett Main Eventnél, ahol sok pénz, nagy cím megszerzése forog kockán, kevésbé drasztikus lépésre van szükség. Vémeményem szerint egy finomabb, de ugyancsak gyorsabb játékra ösztönző megoldást legalább annyian támogatnának, mint most a Shot Clockot. Lehet, hogy még többen.
Az elmúlt három évben szerzett tapasztalatom alapján a legtöbb játékos azt szeretné, hogy ésszerű mennyiségben álljon rendelkezésére idő. Ha egy pókeres, aki egyébként nem használ fel zavaróan sok időt döntéseihez, nehéz helyzetbe kerül, és hosszan tankelni kezd, nos, szerintem ez nem probléma. A problémát azok a pókeresek jelentik, akik minden egyes utcán hosszan tankelnek, azzal a szándékkal, hogy ne adjanak információt az ellenfélnek. Egy könnyű döntésnél épp úgy perceket tankelnek, mint egy nehéz szituációban.
Bár találkoztam néhány rekreációs pókeressel is, akik hasonlóan viselkedtek, a legtöbb túl sokat tankelő pókeres profi. Ez pedig tovább rontja a helyzetet, hiszen nemcsak lassan játszanak, de ráadásul sok leosztásban vesznek részt, szélesebb kézskálával pókereznek, mint az amatőrök. Mivel a rekreációs játékosok többségében lapra várnak, nem ismerik fel a támadásra alkalmas spotokat, kevesebb leosztásban vesznek részt, ezért részükről nem olyan zavaró a hosszú gondolkodás. Én azt hiszem, nem jó, ha olyan szabályt vezetünk be, ami hátrányosan érinti ezeket a játékosokat. Semmilyen módon nem érdeke a pókernek, hogy csökkentsük az amatőrök játékélményét, hátrányos helyzetet teremtsünk számukra, sőt gyakorlatilag félelemben tartsuk őket egy ilyen szabállyal.
Tulajdonképpen viszonylag új vagyok a pókerben, csak 2010-ben váltam profivá, és még emlékszem, milyen érzés volt kezdőnek lenni az asztalnál. Olyan helyzetekben is hosszan gondolkodtam, amelyek egy profi számára borzasztóan egyszerűek. Ha ezekben a helyzetekben egy Shot Clock ketyeg előttem, akkora nyomás nehezedik rám, hogy amatőrként képtelen lettem volna átgondolni a rendelkezésemre álló információkat, főként ha tudom, hogy egy profi pókeres ellen kerültem játékba. És ami a legfontosabb, nem is akartam volna kipróbálni ezt. A Shot Clock épp azokban a tapasztalatlan játékosokban kelthet félelmet, akiket a játékban szeretnénk tartani. Én amatőrként úgy gondolkodtam, hogy elég okos fickó vagyok, és bár nem látom át egy másodperc alatt a helyzetet, nem ez a munkám, de ha van elég időm, a logikámnak köszönhetően felveszem a profikkal a versenyt.
Mindannyian tudjuk, hogy arra a kérdésre, minnyi időt kellene adni a játékosoknak a döntés meghozatalára, egyetlen helyes válasz létezik, a leggyakoribb válasz a pókerben: az attól függ. Sok tényezőt figyelembe kell venni, hogy kijelenthessük, ez már időhúzás - például a relatív stack méretet, a tankelés gyakoriságát, hogy a torna mely szakaszában tartunk, mekkora pénzügyi jelentősége van a döntésnek, mennyire tapasztalt egy játékos. Fontosnak tartom, hogy egyetlen rekreációs játékos se érezze úgy, hogy azért hozott rossz döntést, mert nem volt elég ideje.
Egy mindenkire érvényes szabály helyett a játékosok kezébe kellene adni a döntést, hiszen ők érzik leginkább az adott leosztás jelentőségét, ők látják, ki hogyan viselkedik az asztalnál. Amikor időt kérek valakire, sosem csak azért teszem, mert úgy gondolom, hogy már eleget gondolkodott - nem szeretnék valami pókeres órasheriff szerepében tetszelegni -, hanem azért, mert érzem a gesztusokból, hogy másokat is zavar a hosszúra nyúlt tankelés. Ezt szavak nélkül is lehet tudni.
A jelenlegi rendszer nagyon jó abból a szempontból, hogy a játékosok kezében van a döntés, viszont elismerem, fejlesztésre szorul három kritikus probléma miatt.
- Az idő kérése nem sportszerű gesztus, és néhányan emiatt nem szeretik kikérni, még akkor sem, amikor mindenki számára fájdalmasan egyértelmű, hogy szükséges lenne rá.
- Túl sokáig tart. A játékosok sokszor túl sokáig várnak azzal, hogy időt kérjenek az ellenfélre, majd amikor megteszik, meg kell várni a floormant, illetve amíg a floorman elindítja a visszaszámlálást.
- Nem kellene engedni, hogy az ellenfél bosszantása miatt is időt lehessen kérni. Sokan tilt miatt, egy játékos elleni vendetta miatt kérnek időt, amire a jelenlegi rendszer sajnos teljes mértékben lehetőséget ad.
Bár a Shot Clock jobb, mint ha nem foglalkoznánk a problémával, kevésbé drasztikus, viszont szerintem hatékonyabb lenne ha a játékosok kezében hagynánk annak eldöntését, mi az ami túl sok. A fenti hibákat azonban orvosolni kell, amit én az alábbi módon tennék meg.
- Felhatalmaznám az osztót, hogy floorman nélkül kezelhesse az órát.
- Egy asztalnál ülő játékos megerősítésére lenne szükség az idő kikéréshez.
Nézzük meg, hogy a javasolt változtatások hogyan orvosolnák a fentebb említett három kritikus problémát.
- A játékosok nem tartanának az idő kikérésétől, hiszen egyik játékostársuknak meg kell erősítenie, vagyis nem ők lesznek az egyedüli "rossz fejek". Egyszerűen csak részesei lesznek egy közösen meghozott döntésnek. Az ellenfél is nehezen vitathat egy több játékos által jogosnak érzett döntést. Innentől sokkal inkább tekinthető a játék részének az idő kikérése, mint egy nem túl szép, már-már sportszerűtlen gesztusnak.
- Sokkal gyorsabb lenne a folyamat, mivel nem kellene floormant hívni. Amennyiben a játékosok eldöntötték, hogy szükséges az idő kikérése, az osztó azonnal indíthatja az órát. Ha a Shot Clockkal megadnánk a hatalmat az osztónak, hogy halottnak nyilvánítsa a játékos kezét az idő lejártával, miért ne adhatnánk inkább az idő kikérésével kapcsolatos feladatokat, felelősséget a kezébe? Ez számára is sokkal kisebb megterhelést jelentene, mint az osztás mellett folyamatosan figyelni a Shot Clockot, illetve folyamatosan büntetéseket osztani az időkorlát átlépése miatt. Biztos vagyok benne, hogy kevesebbszer kellene halottnak nyilvánítania egyes kezeket.
- Mivel legalább két embernek kell jogosnak éreznie az idő kikérését, nem lennének hátsó szándékkal, jogtalanul kezdeményezett időkérések.
Úgy gondolom, hogy a Shot Clock kapcsán emlegetett "Time Button"-t itt is lehetne használni. Mivel nem szükséges az asztalhoz rendelni a floormant, a játékosok felhasználhatnák a korongot, ha jogtalannak érzik, hogy időt kértek rájuk, és tovább szeretnének gondolkodni. Minden játékos egy korongot kapna egy játéknapra, és egy perccel tovább gondolkodhatna, amennyiben felhasználja. Ha egy játékos úgy érzi, konzekvensen jogtalanul kérnek rá időt, ezt jelezhetné a floormannak, aki a helyzet kiértékelése után dönthetne úgy, hogy a helytelenül időt kérő játékosok a továbbiakban ne kérhessenek időt játékosokra, kivéve akkor, ha egy harmadik, nem büntetés alatt álló játékos megerősíti ennek jogosságát.
Nincs tökéletes rendszer, de véleményem szerint az én elképzelésem mellett jobban szórakoznának a pókeresek és sokkal inkább összeegyeztethető a rekreációs játékosok igényeivel is. A Shot Clock nem tudja megakadályozni, hogy egy profi minden egyes utcán kihasználja a teljes 30 másodperc gondolkodási időt, ami még mindig túl sok a lényegtelen döntésknél, viszont kevés a nehéz szituációknál.
Ettől függetlenül köszönöm a WPT-nek, hogy igyekszik fellépni egy probléma ellen és figyelembe veszi a játékosok véleményét a megoldásához. Legyen bárhogy, a póker menni fog tovább, Shot Clockkal vagy nélküle, maratonként vagy maratoni sprintként. De nem tagadom, azok közé tartozom, akik nem szeretnének ketyegő órát látni maguk előtt egy nagy Main Eventen" - írta Frankenberger.