Kőbe vésve viszont nem találtam semmit kurkászásaim alkalmával.
A szereplők annyira sokszínűek, más alkotásokhoz képest, hogy innen is látni, a társadalom minden rétege forgatta az ördög bibliáját, legyen az főúr, pap, kereskedő, katona, paraszt, kurtizán, vagy útonálló, gyilkos.
Talán a leghíresebb kép ebben a témában Michelangelo Merisi, ismertebb nevén Caravaggio (1573-1610) Hamiskártyás című alkotása.
Ma azt mondanák, hogy polgári családba született, de rossz társaságba került, és ez lett a végzete.
Amennyiben most élne, életvitele, munkássága miatt Ő lenne a nagy celeb. Minden bulvárújság, televíziós producer keresné a kegyét. Nagyszerűen megállná a helyét a Mónikashowban, garantáltan botrányt produkálna Joshi Barathnál. A Napkeltés Lakat T. „tudálékos” Karcsibácsit biztosan pofánvágná kérdései miatt.
De térjünk vissza a barokk korba, és nézzük az alkotót és pár művét.
Festőtanoncnak állt, és végigjárta az inasok szamárlétráját. Részleteket bíztak rá. Fejeket, virágokat, gyümölcsöket, hátteret festett darabbérben. Megfordult Milánó, Velence és Róma műhelyeiben.
VIII. Kelemen pápa kedvenc festőjének, Giuseppe Cesarinak, a műhelyében dolgozott, ebből az időből származnak első ismert művei, mint legkorábbi ismert képe:, A gyümölcsöt hámozó fiú, vagy a Beteg Bacchus-gyermek és a Gyümölcskosarat tartó fiú, mindkettő önarckép.
Cesari műhelyét 1594-ben otthagyta, és ezután ismerkedett meg Mario Minittivel, aki élettársa lett. Ezt minden viszonylatban kell érteni, mivel a piktor homoszexuális volt. Életük ennek a szakasza nyomorban telt, mígnem felkarolta őket Róma vezető műértője, Francesco Maria Del Monte bíboros.
Innentől a bíboros palotájában lakott, és pártfogója illetve művészetkedvelő barátai számára készített, intim hangulatú képeket.
Caravaggio a fény-árnyék kontrasztra épülő stílusával a barokk egyik első képviselője. Amiben viszont mindenféleképpen első volt, az a pillanat megörökítése, a téma, és modellválasztás. Ez látható a „Gyíktól megmart fiú” képen is, ahol a lányos külsejű ifjú látható, amint a fájdalomtól hátrahőköl.
Nézzük meg a fiú fejét közelebbről. Ugye mennyire férfias az orra, és a homloka! Viszont a piros fül nőies, és ez a száj. Az orális gyönyör megtestesítése.
Caravaggio: Gyíktól megmart fiú (részlet)
Ebben a korban a művésztől erkölcsi példamutatást várt el a közönség, ám Caravaggio bűnöző volt.
Bizony-bizony Garamvölgyi László ORFK szóvivő sokszor kerülhetne képernyőre Merisi viselt dolgai miatt. A körözési listán, előkelő helyen szerepelne.
A festőzseni ráadásul olyan mélyre merült, hogy élete végén gyilkosságra vetemedett, majd haláláig szökésben volt.
Fellázadt kora uralkodó áramlata, a manierizmus ellen és szakított finomkodó ízlésvilágával, mesterkéltségével, ami bátor, és forradalmi tett volt az Ő korában. Kereste a koszt, a csúfságot, a mindennapok témáit, ami sok alkalommal problémát okozott a megrendelők számára.
Modelljeit sem a kor szellemének megfelelően válogatta. Rosszarcú rablók, kurvák és férfi prostituáltak kerültek vallásos témájú műveire, a kortársak legnagyobb megrökönyödésére.
Hol volt még az elektromosság? Több mint 140 évnek kell még eltelnie, hogy megránduljon az a bizonyos békacomb.
A biztosítékot, viszont már Caravaggio kiverte a megrendelőinél, amikor Mária halálát ábrázoló munkáján, Jézus anyjának modellje, egy Tiberisben megfulladt szajha felpüffedt hullája volt.
Csendéletei is elütöttek az addig elfogadottól. A Gyümölcsös kosárban féregrágta, közönséges gyümölcsök vannak minden csillogás, előkelősködés nélkül
"Búzának és pelyvának a keveréke. Nem szenteli magát kitartóan a munkának, hanem amikor már dolgozott néhány hetet, oldalán karddal és szolga kíséretében egy vagy két hónapra elcsatangol, szórakozik és szórja a pénzt, verekedésre mindig kész" - így nyilatkozik róla egy németalföldi kollégája.
Végül nézzük a minket leginkább érdeklő művet.
Pályafutása elején készült eme mestermunka. 1594-1595-re datálható. Olaj vászon, mérete: 112/90
Mint sok alkotása, ez is egy kocsmában játszódik.
Két ifjú kártyázik, egy idősebb férfi gibicel.
A képet nézegetve, a részleteket vizsgálva, több érdekes dolog is feltűnik számomra. Lehet, hogy ez is kódolt üzeneteket tartalmaz!?
Az alapeset egyszerű, az általunk is használt francia kártyával játszanak, és a kép jobboldalán lévő siheder (itt jegyzem meg, hogy manapság a legtöbb csapos igazolványt kérne tőle, mert tizenhat évnél, nem néz ki idősebbnek) egy csaló.
De mi értelme van a csalásnak?
Mert az asztalon nincs pénz, semmi sem utal arra, hogy valamiféle tétje lenne a játéknak.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - az asztalon semmi
Hacsak nem valami szóbeli fogadást kívánnak a kártyával eldönteni, akkor miért rejteget a háta mögött az ifjú egy kör tízest, és egy treff hatost?
És miért nem figurás lapokat, vagy ászt tett az öve mögé.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - kör és treff lapok
Most lássuk a velünk szemben ülő alakot. Nem véletlen írom le az „alak” kifejezést, mert nehéz eldönteni a nemét. Amennyiben női ruhát ad rá Caravaggio, akkor senki sem kételkedik benne, hogy ez egy virgo intacta.
A fejtartás, a finom vonások, a csókra váró ajkak, a tiszta, gyöngéd kezek, mind a csalás és a pillanat agresszivitásának kontrasztja. A mindig verekedésre, kardpárbajra kész férfi, és a homoszexuális festőzseni lánysága, a jó és rossz szembenállása.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - fiú lányos arca
Menjünk tovább, és vegyük szemügyre a meglett férfit. Amennyiben távolról szemléljük a képet, azt látjuk, hogy a játék után érdeklődő szemlélőt látunk, akinek teljesen mindegy, mi lesz a parti kimenetele.
Azonban nézzük meg közelebbről az arcot, a mimikát, a fejtartást és a kezet.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - a gibic hová néz?
Az összeráncolt homlok, és a lefelé görbülő száj, és a felemelt kéz, számomra azt jelzi, igenis nem mindegy, hogy ki fog nyerni. A kezével hármat jelez.
Mit jelent ez? Jelent ez valamit?
Talán ezzel is segíteni kíván a csalónak?! Netán Ő is csaló?
Hová néz a mi nemes férfiúnk?! Ez megint egy rejtély.
Vizsgáljuk meg tüzetesen, kedves fórumtársaim, ezt a tekintetet.
Igen, igen, a vájt fülűek, de inkább a vájt szeműek észreveszik a turpisságot.
Aki nem, nos azoknak elárulom, mert -Ők oly kedvesek a számomra, mint festőnek a mecénás-, hogy ha a szemet nézzük és egy képzeletbeli vonalat húzunk a szemgolyótól, akkor azt kell megállapítanunk, hogy nem a kártyát nézi, hanem a játékos háta mögé néz.
Vajon miért? Csak nem még egy hamiskártyás van a képen, aki szintén lapokat dugdos a háta mögött?
Akkor hány csaló van a képen? Egy, kettő, három?
A kérdés megválaszolhatatlan, örökre rejtély marad. Minél többet tanulmányozom a képet, annál jobban tetszik...
Caravaggio 1606-ban , egy verekedéssé fajult vitában, megölt egy férfit, a szemtanúk állítása szerint jogos önvédelemből. Ezután menekülnie kellett Rómából, és itt már pártfogói sem tudtak, vagy akartak segíteni neki.
Meg sem állt Máltáig. Itt a La Valletta-i székesegyház részére több festmény mellett Keresztelő Szent János lefejezését alkotta meg. Még a Máltai Lovagrend tagjai közé is felvették, - de a vér nem vélik vízzé alapon - újra verekedésbe keveredett, ahol egy lovag súlyosan megsebesült. Bebörtönözték, ám megszökött és Szicíliába menekült.
Párfogója, Colonna megpróbálta elintézni számára a pápai kegyelmet.
Porto Ercoléban, a tengerparton, nagy valószínűség szerint maláriában halt meg. A pápa kegyelmet adó levele két nap múlva érkezett.
Caravaggio Hamiskártyás c. festménye Texas, Fort Worth, Kimbell Art Múzeumban van kiállítva.
Amennyiben májusban mész a WSOP-ra, akkor ugorj át a szomszédba, és nézd meg a képet!
Ja! Hétfőn zárva van!
A cikk szerzője: ivan41
A szereplők annyira sokszínűek, más alkotásokhoz képest, hogy innen is látni, a társadalom minden rétege forgatta az ördög bibliáját, legyen az főúr, pap, kereskedő, katona, paraszt, kurtizán, vagy útonálló, gyilkos.
Talán a leghíresebb kép ebben a témában Michelangelo Merisi, ismertebb nevén Caravaggio (1573-1610) Hamiskártyás című alkotása.
Ma azt mondanák, hogy polgári családba született, de rossz társaságba került, és ez lett a végzete.
Amennyiben most élne, életvitele, munkássága miatt Ő lenne a nagy celeb. Minden bulvárújság, televíziós producer keresné a kegyét. Nagyszerűen megállná a helyét a Mónikashowban, garantáltan botrányt produkálna Joshi Barathnál. A Napkeltés Lakat T. „tudálékos” Karcsibácsit biztosan pofánvágná kérdései miatt.
De térjünk vissza a barokk korba, és nézzük az alkotót és pár művét.
Festőtanoncnak állt, és végigjárta az inasok szamárlétráját. Részleteket bíztak rá. Fejeket, virágokat, gyümölcsöket, hátteret festett darabbérben. Megfordult Milánó, Velence és Róma műhelyeiben.
VIII. Kelemen pápa kedvenc festőjének, Giuseppe Cesarinak, a műhelyében dolgozott, ebből az időből származnak első ismert művei, mint legkorábbi ismert képe:, A gyümölcsöt hámozó fiú, vagy a Beteg Bacchus-gyermek és a Gyümölcskosarat tartó fiú, mindkettő önarckép.
Cesari műhelyét 1594-ben otthagyta, és ezután ismerkedett meg Mario Minittivel, aki élettársa lett. Ezt minden viszonylatban kell érteni, mivel a piktor homoszexuális volt. Életük ennek a szakasza nyomorban telt, mígnem felkarolta őket Róma vezető műértője, Francesco Maria Del Monte bíboros.
Innentől a bíboros palotájában lakott, és pártfogója illetve művészetkedvelő barátai számára készített, intim hangulatú képeket.
Caravaggio a fény-árnyék kontrasztra épülő stílusával a barokk egyik első képviselője. Amiben viszont mindenféleképpen első volt, az a pillanat megörökítése, a téma, és modellválasztás. Ez látható a „Gyíktól megmart fiú” képen is, ahol a lányos külsejű ifjú látható, amint a fájdalomtól hátrahőköl.
Nézzük meg a fiú fejét közelebbről. Ugye mennyire férfias az orra, és a homloka! Viszont a piros fül nőies, és ez a száj. Az orális gyönyör megtestesítése.
Caravaggio: Gyíktól megmart fiú (részlet)
Ebben a korban a művésztől erkölcsi példamutatást várt el a közönség, ám Caravaggio bűnöző volt.
Bizony-bizony Garamvölgyi László ORFK szóvivő sokszor kerülhetne képernyőre Merisi viselt dolgai miatt. A körözési listán, előkelő helyen szerepelne.
A festőzseni ráadásul olyan mélyre merült, hogy élete végén gyilkosságra vetemedett, majd haláláig szökésben volt.
Fellázadt kora uralkodó áramlata, a manierizmus ellen és szakított finomkodó ízlésvilágával, mesterkéltségével, ami bátor, és forradalmi tett volt az Ő korában. Kereste a koszt, a csúfságot, a mindennapok témáit, ami sok alkalommal problémát okozott a megrendelők számára.
Modelljeit sem a kor szellemének megfelelően válogatta. Rosszarcú rablók, kurvák és férfi prostituáltak kerültek vallásos témájú műveire, a kortársak legnagyobb megrökönyödésére.
Hol volt még az elektromosság? Több mint 140 évnek kell még eltelnie, hogy megránduljon az a bizonyos békacomb.
A biztosítékot, viszont már Caravaggio kiverte a megrendelőinél, amikor Mária halálát ábrázoló munkáján, Jézus anyjának modellje, egy Tiberisben megfulladt szajha felpüffedt hullája volt.
Csendéletei is elütöttek az addig elfogadottól. A Gyümölcsös kosárban féregrágta, közönséges gyümölcsök vannak minden csillogás, előkelősködés nélkül
"Búzának és pelyvának a keveréke. Nem szenteli magát kitartóan a munkának, hanem amikor már dolgozott néhány hetet, oldalán karddal és szolga kíséretében egy vagy két hónapra elcsatangol, szórakozik és szórja a pénzt, verekedésre mindig kész" - így nyilatkozik róla egy németalföldi kollégája.
Végül nézzük a minket leginkább érdeklő művet.
Pályafutása elején készült eme mestermunka. 1594-1595-re datálható. Olaj vászon, mérete: 112/90
Mint sok alkotása, ez is egy kocsmában játszódik.
Két ifjú kártyázik, egy idősebb férfi gibicel.
A képet nézegetve, a részleteket vizsgálva, több érdekes dolog is feltűnik számomra. Lehet, hogy ez is kódolt üzeneteket tartalmaz!?
Az alapeset egyszerű, az általunk is használt francia kártyával játszanak, és a kép jobboldalán lévő siheder (itt jegyzem meg, hogy manapság a legtöbb csapos igazolványt kérne tőle, mert tizenhat évnél, nem néz ki idősebbnek) egy csaló.
De mi értelme van a csalásnak?
Mert az asztalon nincs pénz, semmi sem utal arra, hogy valamiféle tétje lenne a játéknak.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - az asztalon semmi
Hacsak nem valami szóbeli fogadást kívánnak a kártyával eldönteni, akkor miért rejteget a háta mögött az ifjú egy kör tízest, és egy treff hatost?
És miért nem figurás lapokat, vagy ászt tett az öve mögé.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - kör és treff lapok
Most lássuk a velünk szemben ülő alakot. Nem véletlen írom le az „alak” kifejezést, mert nehéz eldönteni a nemét. Amennyiben női ruhát ad rá Caravaggio, akkor senki sem kételkedik benne, hogy ez egy virgo intacta.
A fejtartás, a finom vonások, a csókra váró ajkak, a tiszta, gyöngéd kezek, mind a csalás és a pillanat agresszivitásának kontrasztja. A mindig verekedésre, kardpárbajra kész férfi, és a homoszexuális festőzseni lánysága, a jó és rossz szembenállása.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - fiú lányos arca
Menjünk tovább, és vegyük szemügyre a meglett férfit. Amennyiben távolról szemléljük a képet, azt látjuk, hogy a játék után érdeklődő szemlélőt látunk, akinek teljesen mindegy, mi lesz a parti kimenetele.
Azonban nézzük meg közelebbről az arcot, a mimikát, a fejtartást és a kezet.
Caravaggio: Hamiskártyás (részlet) - a gibic hová néz?
Az összeráncolt homlok, és a lefelé görbülő száj, és a felemelt kéz, számomra azt jelzi, igenis nem mindegy, hogy ki fog nyerni. A kezével hármat jelez.
Mit jelent ez? Jelent ez valamit?
Talán ezzel is segíteni kíván a csalónak?! Netán Ő is csaló?
Hová néz a mi nemes férfiúnk?! Ez megint egy rejtély.
Vizsgáljuk meg tüzetesen, kedves fórumtársaim, ezt a tekintetet.
Igen, igen, a vájt fülűek, de inkább a vájt szeműek észreveszik a turpisságot.
Aki nem, nos azoknak elárulom, mert -Ők oly kedvesek a számomra, mint festőnek a mecénás-, hogy ha a szemet nézzük és egy képzeletbeli vonalat húzunk a szemgolyótól, akkor azt kell megállapítanunk, hogy nem a kártyát nézi, hanem a játékos háta mögé néz.
Vajon miért? Csak nem még egy hamiskártyás van a képen, aki szintén lapokat dugdos a háta mögött?
Akkor hány csaló van a képen? Egy, kettő, három?
A kérdés megválaszolhatatlan, örökre rejtély marad. Minél többet tanulmányozom a képet, annál jobban tetszik...
Caravaggio 1606-ban , egy verekedéssé fajult vitában, megölt egy férfit, a szemtanúk állítása szerint jogos önvédelemből. Ezután menekülnie kellett Rómából, és itt már pártfogói sem tudtak, vagy akartak segíteni neki.
Meg sem állt Máltáig. Itt a La Valletta-i székesegyház részére több festmény mellett Keresztelő Szent János lefejezését alkotta meg. Még a Máltai Lovagrend tagjai közé is felvették, - de a vér nem vélik vízzé alapon - újra verekedésbe keveredett, ahol egy lovag súlyosan megsebesült. Bebörtönözték, ám megszökött és Szicíliába menekült.
Párfogója, Colonna megpróbálta elintézni számára a pápai kegyelmet.
Porto Ercoléban, a tengerparton, nagy valószínűség szerint maláriában halt meg. A pápa kegyelmet adó levele két nap múlva érkezett.
Caravaggio Hamiskártyás c. festménye Texas, Fort Worth, Kimbell Art Múzeumban van kiállítva.
Amennyiben májusban mész a WSOP-ra, akkor ugorj át a szomszédba, és nézd meg a képet!
Ja! Hétfőn zárva van!
A cikk szerzője: ivan41